امکان پرداخت تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن به شرکت های تعاونی کلید خورد.

امکان-پرداخت-تسهیلات-طرح-اقدام-ملی-مسکن-به-شرکت-های-تعاونی-کلید-خورد

دبیر اتاق تعاون استان فارس خبر داد: امکان پرداخت تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن به شرکت های تعاونی کلید خورد.
 دبیر اتاق تعاون استان فارس از ایجاد فرصت برای شرکتهای تعاونی جهت استفاده از تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.
مجتبی محلاتی گفت: خوشختانه در دولت سیزدهم نقش شرکتهای تعاونی برای خانه دار کردن مردم بسیار پر رنگ دیده شده کما اینکه با حضور رییس جمهور محترم، تفاهم نامه ساخت 200 هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن فی مابین اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهر سازی منعقد و ساخت آن به شرکتهای تعاونی سپرده شد.
وی بیان داشت: با توجه به ظرفیت بسیار خوب شرکتهای تعاونی مسکن در استان فارس و نقش آنها در خانه دار کردن مردم، امیدوارم  این شرکتهای تعاونی بتوانند سهم خوبی از قرارداد ساخت 200 هزار واحد مسکونی در کشور را برای فارس جذب کرده و گام بلندی برای خانه دار کردن مردم استان بر دارند
محلاتی خاطر نشان کرد: شرکتهای تعاونی مسکن در استان فارس تا کنون توانسته اند بالغ بر 220 هزار خانوار در استان فارس که عموما از اقشار کم درآمد و متوسط هستند را با جمع آوری سرمایه های خرد آنان، خانه دار و صاحب خانه کنند که امیدوارم نقش خود را در طرح اقدام ملی مسکن نیز به خوبی ایفا کنند.
 دبیر اتاق تعاون استان فارس  تاکید کرد: طرح اقدام ملی مسکن، طرحی مهم و کارساز برای خانهدار شدن است و اتحادیهها و تعاونیها با ظرفیت و توان بالایی که دارند میتوانند در اجرای این طرح کمک حال دولت باشند.
وی با بیان اینکه در این طرح سعی بر این است که مشکلات طرح مسکن مهر رفع شود تاکید کرد: زمین مورد نیاز این طرح از سوی دولت تامین میشود و تاکنون مکاتباتی از سوی اتاق تعاون فارس با سازمان راه و شهرسازی استان جهت معرفی زمین دولتی به شرکتهای تعاونی صورت گرفته است.
محلاتی خاطر نشان کرد: همچنین ظرفیت قانونی پرداخت تسهیلات مسکن در این طرح به شرکت های تعاونی از محل اعتبارات "جزء (10) بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1400 کل کشور به شرکت های تعاونی مسکن فراهم شده است و عاملیت پرداخت تسهیلات بر عهده بانک توسعه تعاون است ضمن آنکه قرار شده از توان سایر بانکها برای پرداخت تسهیلات نیز استفاده شود.
دبیر اتاق تعاون استان فارس گفت: برای استفاده از ظرفیت محدود اعتبارات یاد شده لازم است تعاونی های مسکن استان هرچه سریعتر از طریق سامانه اعلامی از سوی وزارت راه و شهر سازی به آدرس " https://tem.mrud.ir" درخواست خود را ثبت نمایند.
وی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن شرایط و ضوابطی برای متقاضیان دارد گفت: از جمله پیش شرط های لازم ملی اعلامی از سوی وزارت راه و شهر سازی برای استفاده از تسهیلات مسکن می توان به مواردی همچون عدم بهره مندی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن از سال ۱۳۸۴ از واحد مسکونی، عدم استفاده متقاضیان از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن از اول انقلاب تاکنون  •    متأهل باشند اما (بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند)،•    سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، عدم منع قانونی متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه،    توانایی متقاضی در تأمین هزینه ساخت مسکن (که از توانایی پرداخت اقساط ماهانه جدا است)،  امکان سپردهگذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت توسط متقاضی علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی، توانایی متقاضی برای پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی اشاره کرد.
محلاتی ابراز امیدواری کرد شرکتهای تعاونی از این فرصت استفاده کرده و با اطلاع رسانی گسترده شرایط را برای خانه دار کردن مردم مهیا نمایند.
وی تاکید کرد اتاق تعاون استان فارس نیز با تمام توان در کنار تعاون گران است و تلاش خواهد کرد که با ایجاد ارتباط با دستگاههای اجرایی استان، زیرساخت های لازم را برای تسهیل در امور تعاونگران، بخصوص در  تامین زمین و تسهیل در پرداخت تسهیلات، فراهم آورد.
دبیر اتاق تعاون استان فارس همچنین اظهار امیدواری کرد این طرح به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار نشود و زمینهایی که برای این پروژه معرفی می شود ضمن آنکه در نقاط دور افتاده همچون لپویی و یا در حاشیه ای شهرها نباشد از حداقلهای امکانات زیرساختی همچون آب، برق، گاز ، مخابرات برخوردار بوده و امکان خدمات رسانی عمومی در این نقاط وجود داشته باشد.
وی اجرای طرح اقدام ملی مسکن در بافتهای فرسوده را بهترین گزینه دانست که ضمن بهسازی این بافت، از هزینه کرد مجدد برای ایجاد زیرساختها جلوگیری کرده و خرج کلانی در این زمینه روی دست دولت نمی گذارد.
محلاتی تصریح کرد حالا که دولت قصد خانه دار کردن مردم را در راستای گسترش عدالت را در دستور کار قرار داده نیاز است عوامل و دستگاههای اجرایی نیز در اجرای هرچه بهتر این طرح دولت را یاری دهند.