دیدار مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان فارس و هیات رییسه اتاق تعاون ایران با تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) و دبیر جامعه روحانیت شیراز

دیدار-مدیر-کل-تعاون-کار-و-رفاه-اجتماعي-استان-فارس-و-هیات-رییسه-اتاق-تعاون-ایران-با-تولیت-حرم-مطهر-سید-علاالدین-حسین-ع-و-دبیر-جامعه-روحانیت-شیراز

آیه دوم سوره مائده، بهترین ملاک وجود تعاونی هاست

دیدار مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان فارس و هیات رییسه اتاق تعاون ایران  با تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) و دبیر جامعه روحانیت شیراز

به گزارش روابط عمومي اتاق تعاون استان فارس، به مناسبت هفته تعاون طي جلسه اي با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محی الدین طاهری تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) و دبیر جامعه روحانیت شیراز، وحيد خداپرست مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان فارس، مجتبي محلاتي دبیر ونائب رئيس اتاق تعاون استان فارس برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محی الدین طاهری تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) و دبیر جامعه روحانیت شیراز در اين جلسه اظهار داشت، ما به دنبال این نیستیم که بدانیم تعاون در اسلام جای دارد یا نه، بهترین مدرک ما قرآن کریم است، خداوند در آیه دو سوره مائده در قرآن کریم میفرماید: «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ»، اگر بخواهیم این آیه شریفه را معنا کنیم بهترین ملاک وجود تعاونی هاست یعنی هیچ چیزی را نمیتوان به زیبایی کلام الله پیدا کرد، که چه نکویی بالا تر از کار و چه اثم و گناهی بالاتر از بیکاری.

تولیت حرم مطهر سید علاالدین حسین(ع) و دبیر جامعه روحانیت شیراز خاطر نشان ساخت:. هرچیزی که به سمت دولت رفت شکست خورد اما کارهایی که به دست مردم سپرده شد موفق و پیروز شد که تعاون یکی از آن موفقیت هاست.

وي افزود، مجموعه کار و اتاق تعاون باید بسیج شوند و افراد متخصص پیدا کند و به کار بگیرند چرا جوانان ما باید در دانشگاه ها تحصیلات عالیه بگیرند و بعد به خارج از ایران بروند؟، باید زمینه کار را برای این جوانان فراهم شود

وی افزود تعاونی ها بهترین پایگاه برای ایجاد رشد اقتصادی متوازن هستند و در تمامی زمینه ها می توانند موجبات اشتغال پایدار را فراهم کنند.

 

در ادامه وحيد خداپرست مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان فارس گفت: در سالی که گذشت سال خوبی برای بخش تعاون نسبت به سال گذشته بود، مشکلات خیلی از تعاونی ها که برخی دچار مشکلات بودند با زحمات اتاق تعاون و استانداری با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن، حتی تعاونی های مسکن مهری که بیش از ده سال درگیر مشکلات شده بودند، با مساعدت و دستور ویژه استاندار محترم در برخی از شهرها خوشبختانه رفع شدند.

وی افزود: تعاونی های مصرف در استان در پایان سال ۱۴۰۱ و آغاز سال ۱۴۰۲، مشکل اساسی استان فارس را در توزیع اقلام کالاهای اساسی بر طرف کردند. وبا کمک اتاق تعاون و اتحادیه های مصرف مخصوصا اتحادیه مصرف فرهنگیان باعث برداشته شدن این بار بزرگ از دوش استان شد، که هم رضایت مدیران استانی و هم مردم عزیزمان در خیلی از نقاط شهر را به دنبال داشت.

مجتبي محلاتي دبیر ونائب رئيس اتاق تعاون استان فارس در اين جلسه اظهار داشت، اتاق تعاون بزرگ ترين تشکل مردمي استان فارس ميباشد. شاکله بخش اتاق تعاون استان فارس متشکل میشود از شش هزار تعاونی در قالب  بیست اتحادیه در گرایش های مختلف با جمعیت یک میلیون نفر عضو

وی تصریح کردتمام حوزه هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد در بخش تعاون مشغول فعالیت هستند و تعاون از جمله اقتصاد هایی است که از بدنه مردم نشات میگیرد و برکات آن نیز به خود مردم میرسد.

محلاتي افزود، در حوزه تعاونی های مصرف، بزرگترین شبکه توزیع در سطح کشور در تعاونی های مصرف وجود دارد، در حوزه تعاونی های مسکن در استان فارس، ۲۲۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها ساخته شده و به اعضای آنها که عمدتا قشر حقوق بگیر کارگران و کارمندان هستند تحویل داده شده است و ۸۶ درصد از فعالیت تعاونی های مسکن به ثمررسیده و منجر به خانه دار شدن اعضای آنها شده است،

وی خاطر نشان ساخت :  تعاونی ها در زمینه های مختلف مانند صنایع دستی، شیلات، خدمات درمانی و… کارهای بسیار بزرگ اقتصادی انجام میدهند، در حوزه درمانی چهار بیمارستان بزرگ شیراز و ۱۶۷ درمانگاه در سطح استان زیرمجموعه اتحادیه درمانی تعاون هستند که با شاکله بخش تعاون جمع آوری سرمایه های خرد،  بدون کمک از دولت و حمایت خاصی ميباشد، که این سرمایه ها تشکیل یک کار بزرگ اقتصادی را داده است.

در ادامه وي افزود، تعاون در حوزه حمل و نقل بیش از ۶۰ درصد از حمل و نقل استان چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافر توسط تعاونی های حمل و نقل دورن شهری، برون شهری، نفت کش ها و حمل بار تعاون انجام میشود، ۷۰ درصد برداشت محصولات کشاورزی توسط اتحادیه کمباین داران تعاون صورت میگیرد و شاکله اقتصادی استان را اگر یک کیک اقتصادی در نظر بگیریم حجم بسیار بالایی از کارها در حوزه تعاونی ها و اتحادیه ها توسط تعاون انجام میشود.